- بازدید: 2003
(این متن، پیاده شده ی برخی از صحبتهای جناب آقای دکتر صفری در یکی از کلاس های درس ایشان است که در اینترنت منتشر می شود)
عقیده مهدویت نیز از جمله این عقاید است که ما می توانیم با استناد به احادیث نبی اکرم (ص) و آیات قران آن را اثبات نماییم، بعضی افراد این عقیده حقّه را به امور غریبه نسبت می دهند که هرگز عقیده تشیع اصیل چنین چیزی را بر نمی تابد، به طوری که اگر این امور به امام معصوم عرضه داشته شود، مسلّماً هر گونه ارتباط آنها را با تشیع نفی خواهد کرد.
اندیشه مهدویت به دلیل اهمِیت و جایگاه خاصّ خود بسیار در معرض طعن و تحریف دیگران قرار دارد، و لذا گروههایی همچون مستشرقین، وهابیه و بعضی از اهل سنّت این تحریفات را به مذهب تشیع نسبت می دهند، به طوری که اگر وارد سایتهای اینترنتی آنان شویم با بسیاری از شبهاتی مواجه می شویم که پیرامون عقیده مهدویت مطرح می نمایند و همه آنها را به شیعیان نسبت می دهند. آری! مذهب شیعه در این زمان از سوی دشمنانش مورد هجمه شدیدی واقع شده و آنان مبانی اساسی شیعه را هدف قرار می دهند و با توسعه وسائل نوین ارتباطی، این هجوم، شیوه های جدیدی به خود گرفته است، اگر در قدیم دشمنان شبهات خود را در کتابها و سخنرانی ها مطرح می کردند، امروزه این شبهات را با ارسال پیام کوتاه پخش می کنند که به سهولت به ميلیونها نفر در تمام عالم می رسد، دشمن از این وسائل بهترین استفاده را نموده تا هر چه می تواند عقاید اصیل شیعه را مورد هجوم همه جانبه خود قرار دهد، و آنها نوک تیز حملات خود را به سمت اندیشه مهدویت نشانه گرفته اند، و در این شرایط بر ماست که اهتمام خاصّی نسبت به این مسأله داشته باشیم.
- بازدید: 2077
آقای دکتر احمد پاکتچی در سومین جلسه کارگاه آموزشی روششناسی نقد هوشورزی و تحلیل منطقی، مساله تفاضل معرفتی و الگوهای تحلیل و نشانه های قاطع و نسبی را به عنوان نشانه هایی در ویژگی های معرفتی مورد بررسی قرار داد.
تفاضل معرفتی و الگوهای تحلیل
مسئله تفاضل معرفتی ارتباط مستقیمی با مبحث حمل در گزارهها دارد. در منطق حمل موضوع و محمل در نحو اسناد و مبتدا و خبر مفاهیم شناختهشدهای هستند. در بحث مبتدا و خبر بحث جالبی را ابن هشام انصاری در باب رابع مغنی اللبیب مطرح میکرد درباره اینکه اگر مبتدا و خبر هر دو معرفه باشند آنکهاعرف است مبتدا است و غیر اعرف خبرش است. نکته مهم آن تفاضل معرفتی بین مبتدا و خبر و یا بین موضوع و محمول است. در هر خبری که موضوع و محمول وجود دارد و در هر جملهای که چیزی به چیز دیگری نسبت داده میشود اگر هر دو جزء بهاندازه کافی برای ما شناختهشده باشند خبر برای ما توضیح واضحات خواهد بود.