چکیده
حسین مدرسی طباطبایی تحت تأثیر پیشفرضها و روش تاریخی مستشرقان، به دنبال ارائه مدلی توجیهپذیر از تاریخ تفکّر مکتب تشیع است، لذا به این باور میرسد که مکتب تشیع درگذر تحوّلات سیاسی و اجتماعی دچار تحوّل و تطوّر عقیدتی شده است.
مدرسی برای طرّاحی مراحل این تحوّل، نظام وارهای را در ذهن خود شکل میدهد و با گزینش و تقطیع گزارشهای تاریخی از منابع به دنبال تکمیل آن است.
بنابراین مدرّسی در پژوهش خود به نتیجهای متفاوت میرسد و برخی از باورداشت های شیعیان، همانند عصمت، علم غیب و ولایت تکوینی امامان را بر ساخته افرادی همانند هشامبنحکم یا متأثر از غلات و مفوضه تلقّی میکند.
محقق در این پژوهش از دو منظر روششناسی عمومی و اختصاصی، تاریخ تفکر تشیع در عرصه امامت را از دیدگاه مدرسی مورد بررسی قرار داده است.
این دیدگاه در هرکدام از علوم مرتبط، بر اساس روش متداول آنها مورد ارزیابی قرارگرفته است.
بررسیهای پژوهشگر نشان دادند که روش عمومی کتاب مکتب در فرایند تکامل از منظر استنادی دارای اشکالاتی از قبیل اعتماد و استناد بیش از حدّ به منابع غیر شیعی و ارجاعات غیر روشمند است.
همچنین روش عمومی پژوهش مدرّسی از منظر برداشت (فقهالحدیث) نیز گرفتار خطاهایی از قبیل خلط کاربردهای واژگان، کاربرد معیار غیر معتبر، غفلت از مولفه تقیه و نسبت دادن تکامل به مکتب نه به شیعیان است.
روش اختصاصی پژوهش مدرّسی در علوم مرتبطی همانند کلام، حدیث، رجال و تاریخ نیز از منظر روششناسی متداول در هریک از آن علوم مبتلا به اشکالات بنیادی است همانند مبنا قرار دادن روش تاریخی مستشرقان، تشکیک در منابع اولیه، خلط در روش پژوهش کلامی و تاریخی، پیشفرض قرار دادن اصول موضوعه مستشرقان، خلط در روش پژوهش حدیثی و تاریخی، تشکیک در اعتبار کتب روایی موجود، تحمیل پیشفرض بر منابع روایی، تشکیک در اهمیت علم رجال، جرح و تعدیل ناروای رجال.در نهایت برای احتراز از ابتلا به ایرادات فوقالذکر، مجموعهای از ملاحظات در قالب روششناسی پیشنهادی تاریخ تفکّر تشیع ارائه میگردد.
محقق در روش پیشنهادی بر اساس پیشفرض و طرّاحی نظام واره وارد گردآوری اطلاعات نمیشود بلکه با ملاحظه همه مستندات به دنبال یافتن تصویری واقعی از تاریخ تفکّر تشیع است.
برای رسیدن به چنین مقصودی منابع اصیل و قویم شیعی در اولویت قرار میگیرند.
ارزیابی و نقد گزارشها و منابع نیز بر اساس روش متداول در تاریخ تشیع تحقّق میپذیرد.
پژوهشگر از علوم مرتبط با تاریخ تفکّر تشیع بر اساس روش متداول در آنها بهره میگیرد.