منتشر شده در: پژوهشنامه حج و زیارت
سال: پاییز و زمستان 1397
شماره: شماره 2
نویسندگان همکار: نعمت الله صفری فروشانی، عمار ابوطالبی
رتبه علمی: علمی-پژوهشی

چکیده
اهل سنت همواره قبری خارج از بقیع را به عنوان مدفن فاطمه بنت اسد(علیها‌السلام)معرفی کرده‌اند. درحالیکه شیعیان همیشه او را در قبه اهلبیت(علیهم‌السلام) زیارت کرده‌اند و این یعنی دو مکان، یکی خارج از بقیع و دیگری ابتدای بقیع به عنوان مدفن او شــناخته شده است. گزاره‌های تاریخی از قرن سوم نشان می‌دهد، قبر ایشان در ابتدای بقیع امروزی است. اما از نیمه دوم قرن ششم برای اولین بار قبه‌ای در انتهای بقیع به عنوان مزار بنت اسد رؤیت و گزارش شده است. بررسی و جمع‌بندی گزاره‌های تاریخی نشان می‌دهد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) همه کسانی را که در عهد ایشان وفــات یافته‌اند، جایی در ابتدای بقیع امروزی دفن کرده‌اند و با توجه به علاقه وافر پیامبر به فاطمه بنت اســد، نمی توان پذیرفت او از این قاعده مســتثنا شده باشد. اگر این موارد را به گزارش‌های مبتنی بر دفن امام حســن (علیه السلام) و عباس بن عبدالمطلب در کنار ایشــان بیفزاییم، نتیجه این خواهد بود که قبر او در بقعه اهل بیت(علیهم السلام) اســت. این نوشــتار درصدد اســت با پژوهشی روشمند و با استفاده از منابع اصیل، مدفن این بانو را مشخص کند.

دانلود مقاله

pdf کاوشی پیرامون مدفن فاطمه بنت اسد (714 KB)

 

نظرات (0)

There are no comments posted here yet

نظر خود را اضافه کنید.

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
کلیه حقوق متعلق است به سایت شخصی دکتر نعمت الله صفری فروشانی
طراحی در سما